کد مطلب:193332 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:104

چرا تارک نماز کافر نامیده شده است؟
1- مسعده فرزند صدقه گوید: شنیدم از امام صادق - علیه السلام - كه سؤال شد چگونه زناكار را كافر نمی دانی؟ ولی تارك نماز را كافر می دانی دلیل بر این مطلب چیست؟

حضرت فرمود: چون زناكار و آنكه مانند او است این كار را به خاطر غلبه شهوت انجام می دهد، ولی تارك نماز آن را ترك نمی كند مگر از روی استخفاف و سبك شمردن.

و این برای آن است كه زناكاری نیست كه نزد زنی برود مگر اینكه از نزدیكی با او طلب لذت كند و هدفش كامیابی و لذت بری و التذاذ است.

ولی هر كه نماز را ترك كند، و قصد كند كه آن را ترك كند هدفش در ترك آن لذت نیست، و چون لذتی نیست پس برای سبك شمردن است، و هرگاه استخفاف شد كفر واقع می شود.

2- ابن صدقه گوید: به امام صادق - علیه السلام - گفته شد: چه فرقی است میان كسی كه چشمش به زنی بیفتد و با او زنا كند، و یا به خمر و شرابی بیفتد و او را بیاشامد، و بین كسی كه نماز را ترك كند، در حالی كه زناكار، و شارب خمر مستخف (و كوچك شمار) به شمار نمی رود، اما تارك نماز مستخف به شمار می رود؟ دلیل این مطلب چیست، و علت این فرق چیست؟

حضرت فرمود: دلیل این است كه هر چه تو خود را در آن وارد ساختی بدون اینكه فشار شهوتی تو را به آن وادار كند - مانند زنا و خمر - این از باب استخفاف است، مثل نماز كه تو خودت اقدام به ترك آن می كنی و فشار شهوتی تو را وادار به آن نمی كند. و این فرق بین این دو نوع گناه است. [1] .

- توضیح: علت اینكه تارك نماز، خدا را كوچك شمرده است - و این گناه بسیار بزرگی است - این است كه ترك نماز تحت فشار شهوت قهری نیست كه انسان



[ صفحه 349]



در برابر آن بی اختیار باشد، بلكه انسان با انگیزه ی كوچك شمردن خدا، و به طور خود خواسته ترك نماز می كند، در حالی كه زنا و شرب خمر تحت فشار شهوت صورت می گیرد، كه انسان در برابر آن گاهی بی اختیار می شود، و از روی استخفاف شراب نمی خورد و زنا نمی كند.


[1] قرب الاسناد: ص 32، بحارالأنوار: ج 79 ص 214 ح 28.